dr Joanna Szczepanik

 obrazek
fot. Andrzej Golc


Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie kulturoznawstwo (Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS w Warszawie), absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Uczestniczka programu Sokrates-Erasmus (Universidad de Valencia, Hiszpania, 2002), Laureatka konkursu Narodowego Centrum Nauki (2010), stypendystka Rządu Meksyku dla Współpracowników Środków Przekazu (2012), Funduszu Wyszehradzkiego (2014, 2015, 2016) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Zajmuje się badaniem kultury współczesnej w kontekście społecznym i politycznym oraz krytyką artystyczną. Publikowała m.in. w „Obiegu”, „Magazynie Sztuki”, „Visegrad Insight”, „Kulturze Popularnej”, „Sprawach Narodowościowych”, „Twórczości”, Szczecińskim Dwumiesięczniku Kulturalnym „Pogranicza”, „Ricie Baum”, „Idäntutkimus. The Finnish review of East European studies”. Autorka publikacji „Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst. Wieloaspektowość i kolektywizm” (Gdańsk 2014). Od 2016 roku adiunkt w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Budownictwa i Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, gdzie prowadzi przedmioty teoretyczne.


 


PROWADZONE PRZEDMIOTY:

WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa
Cykl wykładów audiowizualnych poświęconych najistotniejszym wybranym zjawiskom z obszaru sztuk wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX i XXI. Pretekst dla opowieści o historii sztuki i jej kontekstach stanowią klasyczne ujęcia takie jak kwestie cielesności, post i transhumanizm, konflikty zbrojne czy przestrzeń w sztuce.



WZK - Wybrane zagadnienia sztuki nowoczesnej
Cykl wykładów audiowizualnych poświęconych najistotniejszym wybranym zjawiskom z obszaru sztuk wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX i XXI. Pięć kolejnych spotkań poświęconych jest takim zagadnieniom jak relacja sztuki i natury, tożsamość narodowa – styl narodowy, język jako inspiracja dla kultury wizualnej, związki sztuki i polityki oraz symbol w pejzażu wizualnym.



PHS – Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Pierwsza część cyklu wykładów dotyczy relacji pomiędzy filozofią a techniką i społeczeństwem, prezentując takie postaci jak Francis Bacon, Karl Popper, August Comte czy Martin Heidegger. Druga skupia się na zagadnieniach etycznych, takich jak eugenika, oraz przedstawia wybrane wielkie tradycje etyczne.



Historia sztuki kultury i wzornictwa (Wzornictwo I st.)
Cykl wykładów audiowizualnych z zakresu historii wzornictwa od XVIII wieku do współczesności. Wybrane zagadnienia sztuki nowoczesnej i wzornictwa (Wzornictwo II st.) Cykl wykładów audiowizualnych z zakresu metod analizy i interpretacji zjawisk artystycznych, wśród których wymienić można 1. ujęcia związane z analizą formy, symbolu, znaku, 2. ujęcia związane z kontekstem sztuki, 3. zagadnienia psychologii i percepcji w sztuce oraz 4. te, odnoszące się do nurtów filozoficznych.



Wybrane zagadnienia estetyki (Wzornictwo II st.)
Cykl wykładów audiowizualnych prezentujących podstawowe zagadnienia estetyczne, jak również analizujących wybrane zjawiska z zakresu estetyki w kontekście współczesności (jak na przykład estetyka intermedialna, estetyka w dobie terroru, estetyka pozaeuropejska).

Tematyka zajęć seminaryjnych ustalana jest bezpośrednio z grupą.



WYBRANE PUBLIKACJE:


Indywidualna publikacja książkowa:
Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst. Wieloaspektowość i kolektywizm, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2014.

Redakcja naukowa:

Nowe pola obrazowania. Cyfrowe Malarstwo na przykładzie Grid System Zbigniewa Romańczuka,
          Akademia Sztuki w Szczecinie 2015, Szczecin 2015.

Koncept i redakcja merytoryczna:
Pod wulkanem, Magazyn Sztuki nr 04/marzec 2013.

Artykuły w „Magazynie Sztuki”:
Jesteśmy w centrum, Wywiad ze Stanisławem Rukszą, Magazyn Sztuki, 09.05.2017,
          http://www.magazynsztuki.eu/rozmowy/jestesmy-w-centrum/
(kwiecień 2017).
Konceptualizm od siekiery. Z Piotrem Bujakiem rozmawia Joanna Szczepanik,
          http://www.magazynsztuki.eu/index.php/rozmowy/328-konceptualizm-od-siekiery (luty 2016).
Może to sztuka mnie wykorzystuje. Z Honoratą Martin o przestrzeni rozmawia Joanna Szczepanik,
          http://magazynsztuki.eu/index.php/rozmowy-o-przestrzeni/263-moze-to-sztuka-mnie-wykorzystuje (luty 2015).
Biec w tej przestrzeni cały czas, coraz szybciej, żeby pozostać w tym samym miejscu.
          Z Maciejem Kurakiem w kawiarni - Palmiarni na poznańskich Jeżycach rozmawia Joanna Szczepaniki,
          http://magazynsztuki.eu/index.php/rozmowy-o-przestrzeni/261-biec-w-tej-przestrzeni (luty2015).
Do góry nogami z Pałacu Kultury. Z Grzegorzem Drozdem rozmawia Joanna Szczepanik.,
          magazynsztuki.eu/index.php/rozmowy-o-przestrzeni/259-do-gory-nogami-z-palacu-kultury (luty 2015).
Nic nie odpowiem na te pytania.
          Ze Zbigniewem Taszyckim o problemach przestrzeni rozmawia Joanna Szczepanik,
          http://magazynsztuki.eu/index.php/rozmowy-o-przestrzeni/258-nic-nie-odpowiem-na-te-pytania (styczeń 2015).
Pomiędzy haftowanym papuciem a rozdeptanym laczkiem jest zasadnicza różnica.
          Rozmowa Joanny Szczepanik z Maurycym Gomulickim,
          magazynsztuki.eu/index.php/rozmowy-o-przestrzeni/257-przestrzenie-maurycego-gomulickiego (styczeń 2015).
24 godziny w Szczecinie, magazynsztuki.eu/index.php/wydarzenia/236-24-godziny-w-szczecinie, (wrzesień 2014).
„Bliskość” Tajlandii i „Focus” na Indonezję, czyli w poszukiwaniu egzotyki.
          Dwie wystawy współczesnej sztuki azjatyckiej w Muzeum Narodowym w Szczecinie,
          magazynsztuki.eu/index.php/wydarzenia/212-wspolczesna-azja-w-szczecinie (sierpień 2014).
Instytut Polski jest apolityczny,
          magazynsztuki.eu/index.php/rozmowy/209-instytut-polski-jest-apolityczny (lipiec 2014).
Kwadrat staje się sześcianem. Wokół książki Simony Škrabec
          „Geografia wyobrażona. Koncepcja Europy Środkowej w XX wieku”,
          magazynsztuki.eu/index.php/ksiazki/181-simona-skrabec-geografia-wyobrazona (luty 2014).
Przepisywanie historii. Systematyzowanie wspomnień. Kolekcja Arteast 2000+ Modernej Galeriji w Lublanie, Magazyn Sztuki,
          http://magazynsztuki.eu/index.php/teksty/144-kolekcja-arteast-2000-modernej- galeriji-w-lublanie (październik 2013).
Powietrze wystarczy? Trzecia odsłona Festiwalu Sztuki Efemerycznej KONTEKSTY. Sokołowsko 2013,
          Magazyn sztuki magazynsztuki.eu/index.php/wydarzenia/127-powietrze-wystarczy (sierpień 2013).
Pod wulkanem, Magazyn Sztuki nr 04/marzec 2013, s. 5-9.
Bądź dumny ze swojej porażki. Z Santiago Sierrą rozmawia Joanna Szczepanik, Magazyn Sztuki nr 04/marzec 2013, s. 34-47.
Rozmowy o sztuce i o Meksyku z meksykańskimi artystami:
          Ivanem Abreu, Carlosem Amoralesem, Miguelem Calderonem i Enrique Ježikiem,
          Magazyn Sztuki nr 04/marzec 2013, s. 70-97.
My, artyści tworzymy kłamstwa żeby powiedzieć prawdę. Z Yescką rozmawia Joanna Szczepanik,
          Magazyn Sztuki nr 04/marzec 2013, s. 114-124.
(z W. Ciesielskim), Łódź rozkołysana, Magazyn Sztuki, magazynsztuki.eu (02.02.2013).
Wokół Neue Slowenische Kunst. Nad-identyfikacja jako strategia (nie)ironiczna, Magazyn Sztuki nr 3/2012, s. 107-116.
Dwie cząstki wodoru i tlen. Wywiad z Zygmuntem Rytką, Magazyn Sztuki nr 02/01/2012, s. 89-104.
Halo tu Szczecin!- Rozmowa z Ingą Iwasiów, Magazyn Sztuki nr 1/2011, s. 20-29.


Artykuły w magazynie „Obieg”:
Zbliżony do temperatury otoczenia. „Nowy Duch” w Opolu, http://www.obieg.pl/recenzje/36890 (12.11.2015).
Otwarta forma „Kooperacji” w Królikarni, www.obieg.pl/rozmowy/35738 (12.06.2015).
Nicola Samori „Religo”. Narracja alternatywna, www.obieg.pl/recenzje/34744 (19.02.2015).
Ponglish w Jukeju, www.obieg.pl/recenzje/33284 (03.09.2014)
Uczta dla amatorów poezji. „Cielesne continuum” Leny Wicherkiewicz, http://www.obieg.pl/prezentacje/31502 (26.02.2014).
Sztuka jako punkt wyjścia i dojścia, www.obieg.pl/rozmowy/30518 (21.11.2013).
Dotknąć pingwina w Dubaju. Trafostacja w Szczecinie, http://www.obieg.pl/prezentacje/28688 (15.05.2013).
(z W. Ciesielskim), Porwanie w Tiutiurlistanie. Co czyni artystą?, http://www.obieg.pl/rozmowy/27451 (10.01.2013).
Ciemna strona księżyca. 9 Bałtyckie Biennale Sztuki Współczesnej, http://www.obieg.pl/felieton/27159 (06.12.2012).
Rebusy Artura Malewskiego, http://www.obieg.pl/prezentacje/26787 (29.10.2012).
Ekspozycje w ramach londyńskiej wiosny Neue Slowenische Kunst. Czas na nowe państwo!,
          http://www.obieg.pl/teksty/25644 (05.07.2012).
Should I stay or should I go? Anri Sala w Centre Pompidou, http://www.obieg.pl/felieton/25528 (22.06.2012).
Obietnica podróży. "Czarna Seria" Zorki Wollny , www.obieg.pl/teksty/24733 (20.04.2012).
WroConcret Wrocławski tekst wizualny 1967+, czyli konkret w concret. To nie jest literatura!,
          http://www.obieg.pl/prezentacje/23789 (25.01.2012).
Kolektyw Democracia: „demos” kontra „kratos”, Obieg, http://www.obieg.pl/teksty/23521 (04.01.2012).
Czasoprzestrzenne projekty Zygmunta Rytki, http://www.obieg.pl/prezentacje/23325 (10.12.2011).
Kod kreskowy a zmiana społeczna. Europejski Kongres Kultury, http://www.obieg.pl/rozmowy/22531 (04.10.2011).
Słońca nie brakuje, czyli kilka słów o sztuce hiszpańskiej, http://www.obieg.pl/teksty/21188 (19.05.2011).

Efekty współpracy z innymi mediami i wydawnictwami:
Po porcelanowej twarzy niebieskimi strugami spływa smutek. O „Strukturze populacji”
          Alicji Łukasiak, Kwartalnik Rzeźby Orońsko 3/2016, s. 13-17.
Wstęp, [w:] Nowe pola obrazowania. Cyfrowe Malarstwo na przykładzie Grid System Zbigniewa Romańczuka,
         Akademia Sztuki w Szczecinie 2015, Szczecin 2015, s. 8.
„Grid” Zbigniewa Romańczuka. Od pojęcia obrazu do koncepcji trzeciej kultury, [w:] Nowe pola obrazowania.
         Cyfrowe Malarstwo na przykładzie Grid System Zbigniewa Romańczuka, Akademia Sztuki w Szczecinie 2015, Szczecin 2015, s. 46-60.
Morze. Troubled Water, [w:] Morze. Od estetyki do globalnej ekonomii.10 Bałtyckie Biennale Sztuki Współczesnej, Szczecin 2015,
         Fundacja Mare Articum, Muzeum Narodowe w Szczecinie, s. 50-56.
Back to Front, [w:] Marian Kasperczyk. Back to Front Painting, (z W. Ciesielskim), Paryż 2015, Editions yot-art, s. 4-5.
Suwak logarytmiczny – przedmiot wielkiej urody. Danuta Dąbrowska w zbiorach Fundacji “Moje Archiwum”,
         Fundacja „Moje Archiwum”, Koszalin 2015.
Wokół tożsamości i twórczości, Twórczość nr 9 (838), Instytut Książki, s. 128-133.
„Wyszehrad 1.5” - audiobook - prezentacja tekstów Krisztiny Galgoczi, Marka Debnara,
         Břetislava Ditrycha oraz Joanny Szczepanik. Reż. Iwona Nowacka, Kraków 2015.
On identity and creativity. Conversations with Hungarian writers: István Vörös, András Imreh, Péter Zilahy, and György Spiró,
         collected by Joanna Szczepanik, Visegrad Insight 2/2014 (6), s. 95-99.
Dobry, gorzki smak „Pobytu tolerowanego”, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/191967 ,druk.html,07.11.2014.
Platerówka na Starym Grabowie, Przegląd Uniwersytecki nr 1-3 (254-256) 2014, s. 87-89.
Obojętność Meksykanina, Elewator. Kwartalnik Literacko- Kulturalny nr 1/2013, s. 73-76.
Od przestrzeni do transmigracji. Tożsamość narodowa w zwierciadle kultury artystycznej na przykładzie twórczości
         kolektywu Neue Slowenische Kunst, Sprawy Narodowościowe, Zeszyt 41/2012, s. 153-166.
Le parcours de la lumiere. Między scenografią a ekspozycją muzealną, Rita Baum nr 25 jesień 2012, s. 24-27.
Od drzeworytu do komiksu. „My i Oni. Zawiła historia odmienności”, Pogranicza.
         Szczeciński Dwumiesięcznik Kulturalny nr 2 [96] 2012, s. 167-170.
Czego nie dowiemy się o plenerach Osieckich…, Kultura Koszalińska Almanach 2011, s. 84-87.
Owocny chaos, płodna nicość. Współczesność w teorii antropologicznej Victora W. Turnera, Rita Baum nr 23 wiosna 2012, s. 24-27.
Chcemy być nowocześni. Polski design 1955- 1968 w szczecińskim Muzeum Techniki i Komunikacji,
Pogranicza. Szczeciński Dwumiesięcznik Kulturalny nr 1 [95] 2012, s. 108-113.
Zygmunt Rytkan aika-tila-projekteista, The Finnish Review of East European Studies Idäntutkimus 3/2011, s. 49-54.
Polak przez cały rok głównie tańczy. O wystawie: Zofia Stryjeńska- gwiazda dwudziestolecia,
         Pogranicza. Szczeciński Dwumiesięcznik Kulturalny nr 5 [94] 2011, s. 123-129.
Mistrz plakatu w czeskim porcie. O wystawie prac Alfonsa Muchy, Pogranicza.
         Szczeciński Dwumiesięcznik Kulturalny nr 4 [93] 2011, s. 132-135.
Zygmunta Rytki przesunięcie nieco geometrii świata, Fundacja „Moje Archiwum”, Koszalin 2011.
Głos wolny wolność ubezpieczający i karmelki bergamotowe. Stanisław Leszczyński w Galerii Północnej
         Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, Pogranicza. Szczeciński
Dwumiesięcznik Kulturalny nr 3 [92] 2011, s. 117-121.
Nie ustając w poszukiwaniu i zadziwieniu, [w:] Danuta Dąbrowska. Receptory- znikanie obrazu, kat.
         wyst. Muzeum Sztuki Współczesnej, Oddział Muzeum Narodowego w Szczecinie, Szczecin 2011.
Nie ustając w poszukiwaniu i zadziwieniu. Receptory- zanikanie obrazu, Pogranicza.
         Szczeciński Dwumiesięcznik Kulturalny nr 2 [91] 2011, s. 127-132.
Estońska sztuka współczesna prowokuje w Szczecinie, Pogranicza. Szczeciński Dwumiesięcznik Kulturalny nr 1 [90] 2011, s. 121-129.
Bałkański kocioł, popkultura i totalitaryzm. Neue Slowenische Kunst- państwo w umyśle, Kultura Popularna nr 3 (17) /2006, s. 41-48.




WYSTĄPIENIA KONFERENCYJNE

11.2018
Time for a New State. Nigerian Project of Irwin and the European Artistic Paradigm, międzynarodowa konferencja naukowa Make No Mistake! Error in Art 2nd Edition, Budapeszt.

09.2018
Sztuka jako barometr nastrojów społecznych. O „nowakach” Jany Shostak, Konferencja organizowana przez Sekcję Antropologii Sztuki PTS, Różne wzory. Badanie praktyk kulturowych i wytworów artystycznych w perspektywie otwierania lub zamykania się wspólnot na inność i zmianę, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.

10.2017
Od happeningu do flash moba oraz prowadzenie sesji panelowej podczas III Polskiego Kongresu Estetyki Media, Nowe Media czy Postmedia Sztuki?, Akademia Sztuki w Szczecinie, Szczecin.

09.2017
Laibach w Korei Północnej, czyli o doświadczeniu utopii, III Zjazd Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Kultury w ruchu. Migracje, transfery, epistemologie – Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań.

03.2017
Sen separatysty. Nowe miasto w starej papierni, czyli o rewitalizacji przestrzeni na przykładzie „Perły” (kraj środkowoczeski) oraz prowadzenie jednej z sesji panelowych na konferencji „Od miejsc industrialnych do miejsc kreatywnych - sztuka jako narzędzie recyklingu przestrzeni”, Zakład Socjologii Organizacji i Zarządzania IS US oraz Szczeciński Oddział PTS, Szczecin.

10.2013
O kulturze współczesnego Meksyku z pominięciem polityki, czyli o czym? Refleksje antropologiczne oparte na autorskim projekcie dziennikarskim. I Kongres Antropologiczny, Warszawa.

09.2012
Projekt artystyczny East Art Map grupy Irwin w kontekście estetyki relacyjnej Nicolasa Bourriaud, Estetyka jako narracja i metanarracja. Konferencja Polskiego Towarzystwa Estetycznego i Zakładu Estetyki i Filozofii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

05.2011
Projekt NSK Państwo w Czasie 2007-2010, Intercultural dialog/ Dialog międzykulturowy. Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Studium Doktoranckie Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.




WYBRANE WYSTĄPIENIA/ WYKŁADY/ PROJEKTY


06.2017
Prowadzenie dyskusji seminaryjnej poświęconej sztuce w przestrzeni publicznej, Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców, Trafo Trafostacja Sztuki, Szczecin.

07.2015
Wykład Sztuka jako polityka, Stowarzyszenie Teatralne Kana, Szczecin.

06.2015
Wykład Język jako element kultury i wielokulturowości, Wyższa Szkoła Humanistyczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie.

03.2015
Spotkanie autorskie poświęcone publikacji „Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst. Wieloaspektowość i kolektywizm”. Prowadzenie prof. Wojciech Józef Burszta (SWPS Warszawa), Miejska Biblioteka Publiczna – Salon „ProMedia”, Szczecin.

11.2014
Spotkanie autorskie poświęcone publikacji „Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst. Wieloaspektowość i kolektywizm”, Muzeum Współczesne Wrocław.

09.2014
Wykład towarzyszący warsztatom Stowarzyszenia Prasy Lokalnej Między sztuką a cenzurą. Refleksje wokół meksykańskiego projektu dziennikarskiego, Kołobrzeg.

06.2014
Prezentacja podsumowująca rezydencję literacką w ramach Stypendium Funduszu Wyszehardzkiego, Petofi Literary Muzeum, Budapeszt.

31.10.2013
60 prób rozładunku, Meksyk w kontekście Wszystkich Świętych, wykład w Kanie, Szczecin.

08.2012- 03.2013
Magazyn Sztuki „Pod Wulkanem” (04/marzec 2013), redaktor prowadząca numer magazynu w całości poświęcony sztuce i kulturze współczesnej Meksyku.

02.2012
Koordynacja programowa i wykład wprowadzający do Sympozjum Kulturotwórcza Rola Małych Ośrodków, Fundacja „Moje Archiwum”, Pałac Wedlów Kalisz Pomorski.

01.2012
Wykład Od land artu do eco dizajnu, Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

10.2011- 11.2011
Wykłady „Styl narodowy” Zofii Stryjeńskiej. Wzornictwo polskie na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu w 1925 r. oraz Zofia Stryjeńska i demonizm Zakopanego, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin.

10.2011
Wykład Polskie malarstwo współczesne, Fundacja Artmosphere, Ramin, Niemcy.

05.2011
Wykład Miasto w sztuce, Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

01.2011
Wykład Słoweński kolektyw artystyczny Neue Slowenische Kunst, DrobnyFestiwal Kultur. Kocioł Bałkański, Szczecin.

03.2010
Wykład O wyjątkowości współczesnej sztuki Hiszpanii, Muzeum Narodowe, Wrocław.

2009-2011
Seria wykładów Sztuka I połowy XX wieku oraz Sztuka II połowy XX wieku, Muzeum Narodowe w Szczecinie.

02.2009
Prezentacja kultury Katalonii w ramach spotkania Barcelona Gaudiego, Centrum Kultury Zamek, Wrocław.